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March 11 ヴェールをとられたイシス Isis Revelata――擬似科学をめぐって(30)  On Pseudosciences (30) [擬似科学周辺]

March 11, 2009 (Wednesday)

    ブラヴァツキーの最初の主著『ヴェールをぬいだイシス Isis Unveiled』 (1877) に何度か言及してきましたが、昔どこかで目にした記憶もあるタイトル Isis Revelata をメスメリズムの関係で目にしたときに、ありゃりゃ、ブラヴァツキーはここからとっていて、思想的にもつながってるのかしら、と思ってしまいました。えーと、なんのことやら自分でもわけがわからないくらいですので、説明いたします。

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 Isis Revelata: An Inquiry Into the Origin, Progress, and Present State of Animal Magnetism - John Campbell Colquhoun (Vol. 1)   扉絵

  記事「January 16-19 メスメリズム(催眠術)とアメリカ (その2)――擬似科学をめぐって(17)  On Pseudosciences (17)」で書いたように、19世紀のメスメリズム復興のきっかけとなる1831年のフランスの王立医学アカデミーの報告書を、1833年に英訳したスコットランドのコフーンの、3年後の自身のメスメリズムに関する著書 Isis Revelata: An Inquiry into the Origin, Progress, and Present State of Animal Magnetism (Edinburgh: Maclachlan and Stewart, 1836[?]) のことです。

  エジプトの女神イシスを覆うヴェールはたとえばなしです。知の象徴である女神イシスを探し求めて、ついにその顔を覆うヴェールをひき あげたときに現われたのは探究者自身の顔だったというおはなしです。

    これがタトエバナシ、parable だとして、その解釈は正統的にはなんなのか、自分は不勉強で知りませんが、勝手に思うに、(a) 「汝自身を知れ」、という、ギリシア的モットーの表明、(b) 大宇宙の探求が小宇宙たる人間に戻ってくるという、このブログに書いたので言うと、スウェデンボルグ的知の探究のプロセスを予告するもの、(c) 青い鳥とか聖杯とか、探求するものは実はすぐ身近にあるというたとえ、など、似たものどうしのような答えが思い浮かびます。

  あと、revelation (啓示)というのはヴェールをかけ直すことだみたいなことを誰だかが書いていたのを学生時代に読んだ記憶もあります。まあ、そういう、もっともらしいレトリックを好むのは文学研究者かもしれません。religion (宗教)はre があるから回帰するんだ、とか。いや、もっともなのかもしれませんが。

  えーと、日本語のウィキペディアの「イシス」には謎めいた説明があります。――

サイスのイシス神殿の銘文「わが面布を掲ぐる者は語るべからざるものを見るべし」は真理の性格をあらわすものとして、ヨーロッパで好んで引用された。ノヴァーリスの『ザイスの弟子たち』はイシス神殿の学生たちを登場人物としたものである。

  自分を見つけるというのはいつのオハナシなのでしょう。英語のWikipedia の "Isis" の相当する箇所は――

Plutarch, a Greek scholar who lived from 46 C.E. to 120 C.E. wrote, Isis and Osiris, [8] which is considered a main source about the very late myths about Isis. In it he writes of Isis: "she is both wise, and a lover of wisdom; as her name appears to denote that, more than any other, knowing and knowledge belong to her." and that the shrine of Isis in Sais carried the inscription "I am all that hath been, and is, and shall be; and my veil no mortal has hitherto raised." [9]

  西暦46-120のプルタークの書いた『イシスとオシリス』がイシス神話の典拠となっていて、「彼女は智慧の存在であり、かつ智慧を愛する〔この英語、よくわかりませんが、自身が叡智そのものあり、かつ叡智を愛する、から自己愛的というような理屈がひそんでいるのかしら〕。その名前が示していると思われるように、なによりも知ること、知識、は彼女に属する」とプルタークは書き、また、サイスのイシス神殿に次の銘文が刻まれていると書いている――「私は、かつてあり、今あり、これからあるもののすべてである。私のヴェールはこれまで人間(死すべき者)によって引き上げられたことはない

  なんか違うんですけど。それに最初に書いた自分を見つける話はどこに? 

    ・・・・・・ついインターネットで検索してしまう自分がいる。つい書きこんでしまう自分がいる。「特別研究期間」 <http://www.waseda.jp/rps/gaku/gaku99/tokubetsuken/kamio.htm> ――

 ニーチェ以降〈真理〉は徹底的に掘り崩されてきた。〈真理〉は〈真理〉への欲望の結果生じる〈効果〉にすぎないということが、ポストモダンの思想的前提だった。その結果、一方においては価値相対主義が支配的になり、他方においては、空位になっている〈真理〉の座を占めようとする衝動が、暴力的な形で充足を求める。二十世紀末のこのような状況で浮き彫りになるのは、〈真理〉を求める主体・〈真理〉があるとおぼしき座・その両者を隔てる遮蔽物から成る構図である。ここで、主体とは認識する人間を指し、〈真理〉は超越論的なシニフィアンとして、たとえば絶対者や神と呼ばれることもあり、遮蔽物はヴェール・壁・緞帳・皮膚・視覚メディアなども含む。本研究は古代エジプトから現代までを射程におさめつつ、この構図が、主体から〈真理〉への座へ向うベクトルの強度に応じて、様々なヴァリエーションを示すことを明らかにする。その際、文学・哲学・絵画・映画・オペラ・医学史などから集めた表象群を、分析の対象とした。

 出発点となるのは、イシスをめぐる神話である(プルターク、フレーザー)。めくり上げることのできないヴェールに包まれたイシスは、始原のシニフィアンとして秘匿されたラーの固有名を、ラーの皮膚の下から摘出し、さらにはオシリスの不在のファロスを偽造した。イシスが、ラカンのいう特権的なシニフィアンとしてのファロスを演出したことで、世界の豊饒が始動する。ここでは、遮蔽物の向こう側に鎮座するものは、文字どおりシミュラクルである。
 オイディプス王はスフィンクスの謎を解き、謎という遮蔽物の向こう側の正解に到達することができた。しかしながら、自らの出自をめぐる〈真理〉を得た瞬間に、没落する。ここでは、認識主体が求める〈真理〉が、認識主体自身に内属するという自己参照的な構図が観察できる。
 ルネサンスの解剖学者ヴェサリウスは、人体の〈真理〉を知るために、皮膚という遮蔽物を引き剥がす。『ファブリカ』に収められた図像は、近代における〈科学的な〉視線の勝利を予告する。
 十八世紀中葉に出版されたフランスの『百科全書』の冒頭を飾る図像は、〈真理〉を剥き出しにしてしまおうとする、科学と哲学の視線がはらむ暴力性を明示する。しかしながら、はやくも十八世紀末にはそのような啓蒙主義の方法への批判が始まる。シラーは〈真理〉への欲望に内在する暴力性を主題化し、ゲーテは遮蔽物としてのヴェールを透明にすることで、〈真理〉への欲望を鎮静させ、カントは物自体の到達不可能性を理由に、遮蔽物の前での禁欲を説く。
 さらに十九世紀初頭には、遮蔽物の向こう側の空間と認識主体との自己参照的な構図が前景化し(ノヴァーリス、クライスト)、その結果、到達されるべき空間の吸引力が低下していく。フローベールやニーチェにとっては、在るかもしれない〈真理〉の前に遮蔽物が位置するという構図が無効になる。彼岸の空間の吸引力が低下したことに対応して、遮蔽物は何かの前に立つものではなくなり、そこにとどまるべき表層に変じ、目的化する。しかし〈真理〉への欲望は消失したわけではなく、抑圧されただけである。それは、推理小説やストリップショーといった大衆文化において、代償的に充足されることになる。
 十九世紀末を彩る女性像の一人であるサロメにとって、深み思わせるものは端的に醜い(ワイルド)。彼女は根源を憎悪する。ヴェールを脱いだあと、サロメが切断するのは、男性のたんなる頭部ではなく、ファロスである。イシスが偽造した根源のファロスを、サロメが断ち切るのだ。〔イカ略〕

  ううむ、またファロスかあ(あ、メイポールからの思いです)。ちなみにこの神尾達之というひとは『ヴェール/ファロス――真理への欲望をめぐる物語』という研究書を、2005年12月に星雲社から出版されています。しかしデリダ以降、みんなロゴファロか。・・・・・・

  ということで、イシス探究の話は宿題になりました。

  ということで、『ヴェールをとられたイシス――アニマル・マグネティズム(動物磁気説)の起源、進化、現状についての研究』の初版2巻本の目次を眺めて地道な写経的営みをしてみます。イカ、読むに及びません。それでもヒマで見たいという奇特な方は、赤字にしたところでも目をとめていただければとも思います。結論的に書いておきますと、内容的に、神秘学ということでブラヴァツキーに直接的につながることはないと思われます。けれども、『ヴェールをぬいだイシス』のころのブラヴァツキーは、西洋の神秘主義のほうに東洋思想よりもコミットするところがあって、動物磁気のような霊的媒体を、予知や啓示などの「科学」的な説明に利用したのではないかと思われ。あと、霊/魂問題が出てくるのは確かなようです。

Chapter I. — Definition of Animal Magnetism.  Extraordinary nature of the phenomena.  Difficulty of belief.  Experimental investigation recommended.  Best means of conducting it.  Evidence in favour of the facts.  Objection of marvellousness obviated.  Opinions of Philosophers — La Place — Cuvier — Coleridge — Treviranus, &c. . . .59

Chapter II — Phenomena of Animal Magnetism deserve serious attention.  Tend to increase our physiological and psychological knowledge.  Experiments conducted not by empirics alone, but by professional gentlemen of learning, intelligence, &c. — Curious popular opinions which have prevailed almost univeisaly in the world— Influence ascribed to the touch of the human hand. — Royal touch. — Influence of the human eye, breath, and saliva, &c. . . .73

Chapter III. — Sympathy. — The stomach a principal centre of nervous sympathy. — Effects of moral causes upon the stomach. — Opinions of Dr Cullen, Dr Alison, &c. ..... 97

Chapter IV. — Sympathy between the mind and the body. — Cases of John de Poictiers and Henry IV. of France.  Influence of the mental affections over the bodily secretions. Case reported by Dr Wardrop.  Beneficial effects of mental impressions upon the body. — Opinions of Dr John Gardiner.  Alleged
influence of the imagination. . . .112

Chapter V. — Nature herself cures diseases — Opinions of Hippocrates, Paracelsus, Van Helmont, Dr Nichols, Dr Laurence, Stahl, Hunter and Abemethy, Dr T. Simson, Dr Hoffmann.  Effects of faith and confidence.  Fienus. Galen. Pechlin, &c.  Extract from Le Globe, — Miracles wrought at the tomb of the Abbe Paris.  Explanation of.  Opinion of Douglas, Bishop of Salisbury upon.  Miracles
at the tomb of Saint Jubin.  Cure of the yellow fever by Magnetism.  Faith and confidence necessary to the success of every transaction in life.  Opinion of William Maxwell, &c. . . .125

Chapter VI. — Power of volition over the organism.  Kant.  Passavant.  Brandis.  Boerhaave.  Franklin.  Bemier.  Avicenna.  Cardanus.  St Austin.  Case reported by Dr Cheyne. — Power of the volition of one individual over the organism of another.  Opinions of authors.  Pomponatius, Van Helmont &c.  Case related by Joseph Glanvill, &c. . 144

Chapter VII. — Difficulty of explaining the phenomena of Animal Magnetism.  Difference between material and mental phenomena.  Theory. — Experiments on the nervous system. — Transference of Vital Power. Physical analogies &c. . . 171

Chapter VIII. — Magnetic opinions and practices of the ancients.  Temples of Health. — Verses of Solon.  Plautus.  Martial Practice of Asclepiades.  Magnetism among the Oriental nations.  In the Monasteries.  Witchcraft.  Opinions, of the North American Indians.  Influence of the imagination.  Case of Elizabeth Bryant. Philosophical Medicine.  Opinion of Dr Ziermann, &c. . . . 188

Chapter IX. — Levret, Greatrakes, and Streper.  Method of Greatrakes.  Opinions of his practice by Philosophers, Physicians, and Divines.  Gaassner.  Other natural magnetizers. .... 203

Chapter X. — Mesmer.  His labours in the discovery of Animal Magnetism at Vienna, in Paris, &c.  Perkinism.  Mesmer makes converts.  His theory.  Conduct of the Medical Faculty of Paris.  Progress of Animal Magnetism.  Court de Gebelin, &c. ....213

Chapter XI. — Mesmer's mode of conducting the magnetic treatment.  Whimsical apparatus and mystery.  Opposition.  Mesmer sells his secret Harmonic Societies.  Committee to investigate the
medicinal eflects of the mineral magnet. Committee to investigate Animal Magnetism.  Reports, and remarks upon them.  Report of Jussieu.  Publications on the subject.  Lavater imparts the system of Animal Magnetism to Doctors Bickers, Olbers, and Wienholt.  Boeckmann and Gmelin receive it from Strasburg.  Works on the subject.  Death of Mesmer. His character, &c. . ..232

Chapter XII. — Schools of Animal Magnetism, at Paris, Lyons, and Ostend. Strasburg.  Improved treatment introduced by Puysegur.  Magnetic power and susceptibility.  Physical and psychical qualifications.  Magnetic treatment, simple or compound.  Manipulation— with contact — in distance.  Method of administering Animal Magnetism recommended by Kluge.  Preparatory and effective manipulations, &c. .... 260

Chapter XIII. — Effects of Animal Magnetism upon the organism of the patient. General effects.  Particular effects.  Classification of the phenomena.  First, second, third, fourth, fifth, and sixth degrees.  Theory of the first French Commissioners — imagination, imitation, and attouchement.  Opinions of Doctors Stieglitz, Hufeland, Sprengel, Ziermann, and of Professor Dugald Stewart. ....276

Chapter XIV. — Phenomena of Animal Magnetism.  Sleep.  Somnambulism. Organic insensibility.  Transference of the faculties.  Natural Somnambulism, &c. ..... 293

Chapter XV. — Somnambulism known to the ancients.  Cases reported by Van Helmont — Horstius — Henricus ab Heer— Muratori— Gassendi— Vigneul de Marville — Dr Prichard — Martinet — Professor Upham — Macnish — Gall — Dr Franklin.  Case of Lord Culpepper's brother.  Case of a French gentleman.  Case at the Town-Hall, Southwark. Other examples. ...... 309

Chapter XVI. — Archbishop of Bourdeaux' case.  Case reported by Dr Levade, and M.M. Regnier and Van Berchem.  Case reported by Professor Feder of Goettingen.  Case recorded in the Transactions of the Medical Society of Breslau.  Total organic insensibility.  Case reported by Dr Knoll. . 323

Chapter XVII. — Cases reported by M. Sauvages de la Croix — Lord Monboddo — Dr Schultz of Hamburgh.  Case of John Baptist Negretti. — Cases reported by Ritter — Major Elliot— Dr Dyce of Aberdeen— Dr Abercrombie of Edinburgh. . 336

Chapter XVIII. — General observations.  Case of Catalepsy at the Hospital deUa Vita, Bologna.  Case at the Jervis-Street Hospital, Dublin, reported by Mr Ellis. ...... 36S

Chapter XIX. — Extraordinary case of Jane C. Rider in America, reported by Dr Belden. . 366

Chapter XX. — Case of the devotional ecstasis, in South America, reported by M. de St Hilaire. Westminster Review. ... 385

イカ下巻
Chapter XXI. — General conclusions from the foregoing instances of the natuial Somnambulism.  Phenomena inexplicable upon the received principles of Physiology.  Spallanzani's experiments on bats.  Sixth sense.  Sir Charles Bell's explanation.  Other explanations.  Theories — Mesmer.  Tardy deMontravel. Deleuze.  Attention to the facts recommended. ...1

Chapter XXII — Analogy between the natural and the magnetic Somnambulism. Remarkable phenomena of the latter.  Evidence of the French Academicians. Facts and authorities independently of Magnetism.  Plata Hippocrates. Aretceus.  Galen, &C.  Prophetic faculty, Ammianus Maroellinus.  Adienagoras.  St Justin.  Cicero.  Montanus.  Jamblichus.  Johnston.  Unknown tongues.  Pomponatins.  Lemnius.  Gainerius.  Ficinus.  Forestus[?].  Morhof[?].  La Motte le Vayer.  Charron.  Valesius.  Maupertuis. Sir Henry Halford.  M. G. Lewis, &c. . .14  〔このルイスはゴシック小説『マンク』を書いたルイス〕

Chapter XXIII. — Dr Frederic Hoffmann.  Subtile ethereal fluid.  Greater power and parity of intellect upon the approach of death, and during sleep.  Explanation of the phenomenon.  Prophecy and use of unknown languages in cataleptic and ecstatic affections.  Cases of Chevalier Folard and of Isabella Vincent. — Dr Sprengel.  Instinct of remedies.  Prediction in diseases.  Case in 1760, reported by Dr Descottes. Jung-Stilling.  Wienholt.  Romish ritual. Coleridge.  Dr Brandis.  Dr Georget.  Opponents of Animal Magnetism. ...84

Chapter XXIV. — Admissions of the first French Commissioners.  Of Dr Stieglitz of Hanover.  Article : MAGNETISME ANIMAL in the Dictionaire des Sciences Medicales, by M, Virey.  Answer by M. Deleuze.  Opinions of M. Virey.  He admits all the most essential doctrines of Animal Magnetism.  Sympathetic influence at a distance.  Case recorded by Marguerite de valois, Queen of Navarre.  Transfusion of the sensitive principle between living bodies.  M. Virey's opinion of the philosophy of the present age.  Living forces. Extraordinary development of instinct in certain circumstances.  Intuition. Instinct of remedies.  M. Virey explains the phenomena of the Instinct upon the same principle to which Kluge and others attribute those of Somnambulism generally.  Cerebral and ganglionic systems.  M. Virey admits in man, 1st, an intellectual, 2d, a sensitive principle, and 3d, material elements; and that the soul acts upon the body through the medium of a transmissible nervous fluid. 〔これは人性三分説かと思われ。でもCf. ロバート・バートンみたいな生理学〕 The soul sometimes acquires a supernatural development.  Distinction between the intellectual and the sensitive elements.  The latter secreted in the brain, descends into the nerves, and is subject to exhaustion and renewal.  The presence touch, or words of a magnetic man capable of curing bodily diseases.  State of ordinary life— of dreaming or delirium— of ecstatic meditation.  Habit of directing the nervous energies. Power of volition.  Spontaneous motions of the soul.  It constitutes the Natura Medicatris of physicians, and mechanically aspires to restore health. Presentiment.  Prophecy.  M. Virey probably an Animal Magnetizer. . . .48

Chapter XXV — Phenomena of the magnetic Somnambulism.  M. de Puysegur.  M. Tardy de Montravel.  Case reported by Dr Wienholt, and witnessed by Dr Olbers, the astronomer.  Case of Madame G. by M. de Falieres.  Case of M. Baron, reported by M. Xiamy Senart.  Magnetic consultations.  Two young magnetizers— Anthony Tronchon, and a girl, Virginia.  Analogous method supposed to have been employed in the ancient Greek temples.  Loss and recovery of human knowledge.  Case of a fatuous lady at Landau.  Case reported by a lady to M. Deleuze.  A lady magnetises her physician, who prescribes for her while in a state of Somhambulism, and manifests the faculty of prediction.  Reports of the magnetic treatment of four females, by M. Germon, Curate of Saint-Aubin-le-Cloux.  Case of Agnes Burguet, reported by M. de Puysegur.  Case reported by the Countess de C. Prediction.  Cases reported by Dr Thiriat.  Madame Hugaut's child.  Incredulity removed.  Madame Chevalier.  Mademoiselle S.  Remarkable instance of lucidity.  Petronilla Leclerc. . . 64

Chapter XXVI. — Subject continued.  Cases reported by M. ChardeL Intimate rapport between two sisters.  Case of a Femme de chambre.  Case of the wife of a Colonel of a cavalry regiment.  Additional particulars of the case of Madame P., reported by the late French Coounissioners.  Madame Lagandre points out the seat of her mother's disease.  Her indications verified upon. a post-mortem examination of the body, by M. Cloquet, Dr Chapelain, M. Moreau, Dr Dronsart, &c...  Case reported by Professor.  Schelling.  Case reported by Dr Amdt.  Case of Mademoiselle W., one of the most extraordinary somnambulists and clairvoyantes upon record, reported by Dr Klein.  Prediction of the death of the late King of Wirtembeig by two Sonmambulists.  Evidence in favour of the extraordinary phenomena of Somnambulism by the Doctors Geoiget, Rostan, and Dupotet, &c. ... 84

Chapter XXVII.— Symptoms of clairvoyance in Joan of Arc 〔ジャンヌ・ダルク〕, Swedenborg, and Jacob Behmen.  The father of the German poet, Goethe.  Extraordinary and apparently unaccountable natiue of the facts no sufficient reason for rejecting, them in the face of the evidence.  Somnambulism long observed, but the study of its phenomena neglected — A state totally different from that of ordinary life — Unintentionally described by the poet Wordsworth.  Caimotbe explained by the laws and conditions of ordinary life.  The study of the phenomena highly interesting to the philosophy of man.  Not yet known or appreciated in Great Britain.  Almost universally admitted upon the Continent.  Facts admitted even by the opponents of the practice.  Perversion of the name of Science, and neglect of Mental Philosophy in this country.  Study of Animal Magnetism recommended. . . 101

Chapter XXVIII. — Utility of induction and generalization.  Equally applicable to moral as to physical science.  May be safely applied to the phenomena of Animal Magnetism.  Best method of conducting the investigation.  Transference of vital power incapable of explaining the higher magnetic phenomena.  No satisfactory reason can be assigned why Sleep and Somnambulism should be produced by the processes.  It only remains for ua, therefore, to classify the phenomena, and to ascertain the analogy between them and other constitutional affections.  Philosophy of Sleep and Dreams.  Manifestations of spiritual activity without the co-operation of the corporeal organs.  Sleeps— sound and imsound.  Sleep and Somnambulism.  Coincident observations of Bishop Hall.  Reason of the frequently fantastic and incoherent nature of our
dreams.  Difference between the natural and the magnetic sleep.  Prosecution of the investigation recommended. . . . .115

Chapter XXIX. — M. Andral's Lectures on Animal Magnetism.  M. Andral admits the reality of the spontaneous and of the magnetic Somnambulism.  Recommends the separation of facts from the explanation of facts.  Quotes the first Bologna case, and the case reported by M. Fillassier, of which he acknowledges the authenticity.  Rejects the theory of touching, imitation, and imagination.  Seems disposed to admit the agency of Animal Magnetism.  Enforces serious attention to the subject, and refers to the establishment of a magnetic clinic at Berlin.  M. Andral very ignorant of the evidence.  Never alludes to M. Deleuze, or to any other of the best authorities.  Some of his general observations just and apposite.  Admits, in the magnetic somnambulism, the abolition of all the ordmary sensibility, and the obliteration of all circumstances occuring in the ecstasy; but considers the asserted connexion between the magnetizer and magnetised as not proved.  Admits the reality of certain magical cures, which appear to have been analogous to the magnetic methods.  Admits, that the magnetised person is capahle of maintaining a certain connexion with the external worlds, while otherwise completely insensible.  Denies the instinct of remedies, but without adverting to the evdence.  Expresses his doubts with regacd to the reality of other phenomena of the magnetic Somnambulism.  Misrepresents the experiments of Petetin.  Alludes, with scepticism, to the experiments of Rostan and Fillassier.  More profound and more impartial inquiry recommended to M. Andral.  Magnetic or vital fliud.  Proof of.  Facts incotrovertible.  Difficulty of overcoming the prejudices of medical men.  Physicians dare not avow their conviction.  Facts mentioned by M. Deleuze. . . 127

Chaptbr XXX — Recapitulation.  Theories.  Reil, Autenrieth and Humboldt.  Magnetic treatment operates principally upon the ganglionic system. Plexus Solaris, or cerebrum abdominale.  In catalepsy and somnambulism, the seat of general sensibility frequently transferred to, the epigastric region.  This ganglion probably designated as the Archeus by Paracelsus and Van Hehnont.  Reil assumed two poles of sensibility in the human organism—the pneumatic and somatic.〔これは二分説〕  Remark of Dr Spurzzheim.  Possibility iof withdrawing, the nervous energy from the brain, and concentrating it in the plexus solaris.  Physical analogies.  Simplicity and
uniformity of natural causes.  Other theories.  Animal Magnetism opposed to physiological materialism.  Insufficiency and absurdity of the material hypothesis.  Animal Magnetism distinguishes between matter and spirit.  Is founded upcm an inductive investigation of the phenomena of living nature.  The doctrine calculated to elevate humanity, and to dignify science.  Proves the independent existence of the soul.  Theoiy of an ethereal fluid probable.  Roullier.  Puysegur.  Opinions of Hoffimann, Hunter, Abernethy, Coleridge, Bakewell.  The assumption of an ethereal fluid does not infringe upon the doctrine of the immateriality and indestructibility of the soul.  It may be considered as an intermediate connecting link between mind and matter.  May elucidate many obscure points in physiology.  May be considered as a peculiar fltud sui generis, or as a modification of an universal fluid.  Views of metaphysicians and poets realized by the discoveries of Animal Magnetism.  Religion and Philosophy reconciled.  Misapprehension of the real tendency of the doctrine.  Feelings produced|[?] by the contemplation of the material and of the moral world contrasted.  Views of the author.  Bygone fortunes of Animal Magnetism. Controversy between the Animal Magnetists and their opponents.  Trials and ultimate triumph of Animal Magnetism.  Enlightened physicians ought to take it into their own management.  Suggestions to the Physician, the Philosopher, and the Divine.  Views of the Roman Catholics.  Words of warning. Conclusion. ..... 148


APPENDIX.

No. I. — Report on the Magnetic Experiments made by a Committee of the Royal Academy of Medicine at Paris. .... 193

II. — On the singular phenomenon of the Tiansference of the Faculties from their usual and appropriate organs to the Epigastrium, and other parts of the nervous system, which has been occasionally observed to occur in cases of Catalepsy and Somnambulism. . 295

III. — On the common cause of the phenomena of Lights, Heat, Motion, Life, Elasticity, Sonorousness, Magnetism, Electricity, Galvanism, Eleotro-Magnetism, &c. being the foundation of a new theory of Physics. . 349

IV.— Literature. .... 409

 

  しかし・・・・・・なんで第二巻(下巻)はクソ長い章説明になるのでしょう。ああ疲れた。読んだ気になりました(w)。ふろく(appendix) の4の Literature は参考文献リストで、9ページくらいありますけれど、とても書き写す気力は現在ありません。

Isis Revelata: An Inquiry Into the Origin, Progress, and Present State of Animal Magnetism - John Campbell Colquhoun (Vol. 1)

Isis Revelata: An Inquiry Into the Origin, Progress, and Present State of Animal Magnetism - John Campbell Colquhoun (Vo. 2)

IsisUnveiled.jpg
21世紀の『ヴェールをぬいだイシス』のカバー

  こんな顔をさらしていいのでしょうか。それともこれはワタシ・・・・・・

WS001047.JPG
 Isis Revelata: An Inquiry Into the Origin, Progress, and Present State of Animal Magnetism - John Campbell Colquhoun (Vol. 2)   扉絵・・・・・・1巻と同じか・・・・・・

  


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コメント 4

まりあん

おはようです♪((日本はAM9:05))

ん~~~英文は…ごめんなさいwww
しかしながら,宗教学にも被る人類の永遠のテーマでもある様に感じます。

科学で証明できる事はホンの表面的な事!!とも言われ続けていますし…
海の底近い深海魚や地底のマグマとか,人類に解明出来てない事が実に多い訳です。

霊魂うんぬんは,敢えて私めも言及しませんが…
キリスト教でも『父なる神様の元へ帰る…』と言う解釈があるらしい…((神父さん,或いは牧師さん…宗派によっても色々らしいです。))

ただ想うに生きとし生ける全ての生物は天寿を全うする,その瞬間まで生き抜く!!様に出来ていると…感じてもいます。

なんだか意味不明で,書いてるσ^^;も良くわからない書き込みになってm(_)m

私めのブログレイアウトも一昨日の夕方に,ヤットコ崩れが復旧しました。
ボチボチ今日のティータイムとかに,以前の日記も拝見しに参じますね^^v



by まりあん (2009-03-13 09:21) 

morichan

まりあんさん、お心のこもったコメントどうもありがとうございます。かたじけないです。
あ、ここに書くのもなんですが、画像のすぐ下に字を出したいのならば、画像のすぐあとで、Shift+Enter でスペースなしの改行で字が書けます。
by morichan (2009-03-13 10:25) 

わいわいクラブ

文字いっぱいで目眩が。。。
クジもらっていきます。
by わいわいクラブ (2009-03-13 23:02) 

morichan

わいわいクラブさま
どうもすいません。自分も眩んでいました。
by morichan (2009-07-04 09:39) 

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